رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه، نوشت تایوان و آمریکا در قالب «برخوردهای غیرمنتظره»، رزمایش مشترک برگزار کردند.

رویترز مدعی شد؛ تایوان و آمریکا در سکوت خبری رزمایش مشترک برگزار کردند

به گزارش قدس آنلاین، چهار منبع آگاه گفتند: نیروی دریایی آمریکا و تایوان در آوریل مانورهای مشترکی را در اقیانوس آرام انجام دادند که به طور رسمی برگزار نشد اما دو ارتش همکاری‌های خود را در بحبوحه افزایش تهدیدات نظامی چین افزایش می‌دهند.

واشنگتن و تایپه در سال‌های اخیر همکاری نظامی خود را همزمان با حضور چین در منطقه به منظور شناسایی نقاط دفاع هوایی تایوان و مانورهای نیروهای چینی در نزدیکی جزیره گسترش داده‌اند.

تعامل نظامی آمریکا و تایوان، از جمله بازدیدها و آموزش ها، به دلیل مخالفت چین با هر گونه تماس نظامی بین واشنگتن و تایپه، اغلب به طور رسمی تایید نمی شود. چین مدعی است که تایوان دارای حکومت دموکراتیک به عنوان سرزمین مستقل نیست که این جزیره به شدت آن را رد می کند.

به گفته این منابع که با توجه به حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، این رزمایش ها که اطلاعات آن منتشر نشد، ماه گذشته در غرب اقیانوس آرام برگزار شده است.

یکی از منابع گفت که چندین دارایی نظامی آمریکا در آن همراه بوده است. منبع دوم گفت: این رزمایش ها رسما وجود نداشتند و «برخوردهای دریایی برنامه‌ریزی نشده» لقب گرفتند و به توافق ضمنی اشاره کرد که در آن هر دو طرف ادعا می کنند که تمرین ها صرفاً نتیجه برخوردهای تصادفی بوده است.

این منبع گفت: مثل این است که من در این رستوران غذا می خورم و شما هم در اینجا هستید، پس به نظر می رسد که من فقط یک میز را با کسی تقسیم می کنم.

این منبع همچنین گفت که حدود نیمی از کشتی‌های نیروی دریایی از هر دو طرف، از جمله ناوچه‌ها و کشتی‌های تدارکاتی و پشتیبانی، در تمرین‌های چند روزه شرکت کردند که برای تمرین عملیات‌های «پایه» مانند ارتباطات، سوخت‌گیری و تامین مجدد طراحی شده بودند.

نیروی دریایی تایوان در بیانیه‌ای به رویترز گفت: برای رسیدگی به سناریوهای غیرمنتظره در دریا و به حداقل رساندن تداخل حضور در منطقه، نیروی دریایی تایوان در هماهنگی با کد موقعیت آمریکا برای برخوردهای برنامه‌ریزی نشده در دریا که به عنوان سوئز (CUES) نیز شناخته می‌شود، عمل می‌کند.

در این بیانیه بدون ذکر جزئیات آمده است: نیروی دریایی تایوان اغلب با کشتی‌های کشورهای دیگر تماس برقرار می‌کند و در صورت لزوم تمرین‌های رزمی انجام می‌دهد.

پنتاگون از اظهار نظر درباره این ادعا خودداری کرد.

تایوان و آمریکا هیچ رابطه دیپلماتیک رسمی ندارند، زیرا واشنگتن موضع پکن را به رسمیت می شناسد، اما طبق قانون موظف است که تایوان را با ابزار دفاع از خود مجهز کند و مهم ترین حامی بین المللی جزیره است.

منبع سوم گفت: اگرچه «برخوردهای برنامه‌ریزی نشده» دو نیروی دریایی بیشتر شامل تمرین‌های اساسی بود، اما چنین تمرین‌هایی برای اطمینان از اینکه این دو ارتش می‌توانند در مواقع اضطراری با هم عمل کنند، حیاتی هستند.

این منبع افزود: دو نیروی دریایی همچنین مانورهای تاکتیکی مختلفی از جمله جستجو برای اهداف زیر آب را انجام دادند.

سوئز حدود یک دهه پیش برای کمک به کاهش تنش بین ارتش ها در دریا، ارائه دستورالعمل هایی مانند سرعت و فواصل ایمن، زبان ارتباطی مشترک و اقداماتی که در صورت از کار افتادن کشتی باید انجام داد، برنامه ریزی شد.

وزارت دفاع چین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

گفتنی است؛ تانگ هوآ، فرمانده نیروی دریایی تایوان، ماه گذشته به آمریکا سفر و در مورد چگونگی تقویت همکاری های دریایی دوجانبه گفتگو کرد.

در پاسخ به این اقدام وزارت خارجه چین اعلام کرد که قاطعانه با «تبانی نظامی» بین ایالات متحده و تایوان مخالف است.

چین مدت‌هاست که می‌گوید تایوان حساس‌ترین موضوع سرزمینی چین است که یکی از اصلی‌ترین نقاط اختلاف در روابط چین و آمریکا به شمار می آید.

پکن از توسل به زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان چشم پوشی نکرده است، در حالی که تایپه می گوید ادعاهای ارضی چین باطل است زیرا جمهوری خلق چین هرگز بر این جزیره حکومت نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.